RUANG IKLAN RM30/2 BULAN [ ditutup penuh ]
SILA PM FACEBOOK SUE
[ FREE DESIGN ]

DEKORASI RUANG TAMU RUMAH MAK ABAH


ni rumah mak
rumah kuarters je
mak memang suka mengemas
dan paling best mak rajin tukar langsir..huhu
part tu la su paling lemah..hee

mak ni working at home mom  [ WAHM ] juga
dia buat bisness kuih frozen n tempahan catering untuk jamuan kecil
Alhamdulillah tiap hari ada je rezeki dia
sebab mak tersangat pemurah..baik hati..

ni semua mak deko sendiri
su cuma hadiahkan kufi kanvas untuk mak abah
jom tengok-tengok

sofa tu dah 20 tahun
masih tahann..kain dia pun masih cantik








TEMPAHAN BUAT BLOG


berminat boleh PM Sue Haida

AKTIVITI BERSAMA ANAK


Projek dengan anak dara umie
Kita buat sendiri je ye syg


Psst..mainan jungle advanture sebelah tu su beli kat pasar karat stadium shah alam je.masih cantik tip top xpecah xrosak pun..su dapat rm5 je.
Kena pandai pilih and cari tau
Mainan aqilah byk yg mcm tu pun beli kt kedai lelong klang dpt rm5 jugak
Semua masih elok2 dan yg baru pn ada ikut nasib ler..hihi



Harap comel umie suka
Umie tak dapat belikan litar kereta yang bertingkat2 tu..
mahal bebenor sampai rm50 lebih tu
Umie buatkan sendiri je boleh kan??

Kos
Corru board rm8
Binding tape rm1.90
Emboss Stiker transport rm3
Kereta 3 biji rm3.90


JIRAN DATANG RAYA RUMAH


Alhamdulillah..jiran2 datang bertandang tadi..
Seronok sangat kejiranan kat sini
Maaflah umah makcik sue kecik sikit..harap selesa.

MENU 
mee goreng
rojak buah
tembikai
air buah
nugget
kentang goreng

heee..menu ekspress je


PERCUMA-PERCUMA ! FACEBOOK COVER TIMELINE

PERCUMA-PERCUMA !
FACEBOOK COVER TIMELINE
nanti korang just tambahlah tajuk korang sendiri ye..hee
guna photoscape je.senang!
pakat2lah share..hee


RUMAH MAK

Alahaii..nyaman nye dapat balik rumah mak

KEMAS SIKIT2

pagi tadi lepas mengemop kemas dapur kemas rumah
Kemas la sikit kat bilik anak dara tu
Lipat seluar je pun..hee
Baju semua gantung
Kemas buku pun sikit2 je
Sebab kang dia bangun pagi memang kejap je buku tu mcm tu hee..

Persiapan raya sedehana
Xde yang baru pun
Baju pun pakai kenduri kawen adik masa bulan 12 hari tu
Pastu beli baju jalan2 aqilah je
Walid n umie sederhana je

Syukur
Tak sabar nak raya juga ni
Tapi sedih ramadhan cpt berlalu

Rasa mcm berat turun dlm 4kg..huhu..
Kn turun lagi..

Ubah Bilik Tidur Agar Tidur Selesa

rujukan untuk diri sendiri
perkongsian sumber : Nadia Mingguan Wanita

Pelbagai persepsi boleh dikaitkan dengannya selain tempat berehat paling selesa. Terserah siapa penghuninya. Mungkin ada yang inginkan kamar tidur bersuasana alam semula jadi, berunsur cakerawala atau mungkin kelihatan hangat dan ‘seksi’.
Lantaran itu, langkah-langkah berikut mungkin boleh memberi idea dan membantu andan mereka bentuk dan menetapkan mood pada kamar tidur idaman anda.



Kemas dan bersih
Elakkan sama sekali kamar tidur umpama stor lambakan permainan anak, pakaian terpakai, surat khabar dan majalah. Tiada seorang pun berasa selesa tidur di dalam sebuah gudang, bukan? Oleh itu, langkah pertama, buangkan semua sampah yang terkumpul di kamar tidur anda. Sapu dan bersihkan lantai serta kemaskan sebarang permukaan seperti meja solek dan meja sisi katil daripada lambakan barangan mahupun hiasan berlebihan. ‘Hilangkan’  daripada pandangan mata apa-apa sahaja yang akan mengingatkan anda kepada kerja-kerja atau kewajipan. 


Pencahayaan 
Jika anda inginkan suasana nyaman dan romantik, elakkan penggunaan lampu yang terang. Lampu warna gading dengan mentol tidak lebih daripada 60 watt pastinya akan memberi kesan yang menarik. Untuk suasana romantik dan seksi, guna mentol dengan unsur merah jambu atau lebih menarik lagi, guna lilin. 
Aroma terapi
Unsur aroma juga merupakan antara unsur terapi terbaik untuk merehatkan minda daripada pelbagai bebanan. Selain mudah diperoleh di spa, apa kata lakukan sendiri dengan ‘membawanya’ ke kamar tidur anda. Sebelum itu, pastikan tiada unsur bau-bauan kurang menyenangkan seperti pakaian terpakai di dalam bakul dobi di kawasan ruang kamar. Gantikan set katil seperti cadar dan sarung bantal. Selain menggunakan gubahan bunga-bunga segar atau potpouri dan pewangi, anda juga boleh menggunakan lilin wangi.
Unsur muzik
Jika anda inginkan rehat sepenuhnya, matikan semua bentuk visual seperti televisyen atau media sosial (telefon tangan). Sebaliknya, cuba pasang muzik instrumental dan santai dengan volum kecil. Cukup untuk menjadi alunan latar membebaskan bebanan minda dan mungkin membantu melelapkan mata dengan selesa.
Kemasan sederhana
Kamar tidur adalah tempat perlindungan peribadi. Justeru, hati-hati dalam memilih kemasan kamar tidur. Elakkan menempatkan kemasan yang seumpama pameran untuk sebarang minat dan kecenderungan anda. Menempatkan barangan atau kemasan berbentuk karakter kegemaran dan kemasan bantal yang berlebihan juga kurang praktikal. 
Kemasan cermin
Kehadiran cermin lazimnya dikaitkan dengan fungsinya untuk refleksi berganda pada ruang. Namun, untuk sebuah kamar tidur yang selesa, kedudukan atau penempatan cermin ini harus dititikberatkan. Anda mungkin tidak selesa seandainya melihat sendiri perlakuan anda di atas katil di dalam cermin di hadapan. Oleh itu, pastikan kedudukan cermin adalah strategik tanpa mengganggu istirahat anda di kamar tidur. 

CARA KUMPUL DUIT RAYA


Alhamdulillah..
dah ramadhan yang ke 14

saje nak share ..hehe
su ngan hasben setiap tahun memang tak sempat nak pi tukar duit kat bank
masing bizi..bila minta sape2 tukar pun tak dapat nak tukar.hee

so misi kami laki bini
kumpul not RM1 start dari ramdhan 1

caranya..bila shopping ke
ada RM1 dan RM5 kami simpan dalam tabung
dan paling cepat nak dapat banyak duit RM1
bila lalu tol rm1 kami bagi RM10
dah setiap kali tu kami dapat baki RM9 semuanya RM1..huhuu

ramadhan ke 14 dah dapat rm200 note rm1..hee

touch n go tak guna buat masa ni
sebab nak dapat baki tu..hee
sempoiii..

semalam dapat beli sampul kat econsave
kat kedai cenderahati tu
rm1 dapat 8 keping
dalam econsave dah xde sampul rm1 dapat 10 keping tu
sekarang rm1.60 dapat 8 keping...uhhhh..melampau betul sekarang ni
padahal tu yang pendek punya

beli 15 peket
boleh la kan
anak2 taman ni nanti tak payah sampul2..hihi
terus je hulur

seronokkan zaman kanak2 kan
rindu pulak
time kumpul duit raya dulu

kita niat sedekah dan meriahkan syawal ok



ada lagi baki
ada untuk anak2 saudara,anak2 jiran,dan pelbagai lagi anak2..

Elak Kain Berlonggok

sharing sumber : Nadia Mingguan Wanita

Satu perkara paling tidak disukai baik perempuan atau lelaki adalah lipat kain. Bukan tiada masa, tetapi kerana sikap yang suka tangguh dan lebih sanggup cari kain dalam bakul. Malah ada yang mengupah orang lain hanya semata untuk lipat kain yang berlonggok. Baiklah, cara ini akan mengatasi masalah kain berlonggok anda.
 
 

1. Elak tangguh

Anda boleh selesaikan masalah pakaian dalam masa yang singkat jika fokus dan tahu menyusun kerja. Sementara menunggu kain siap dicuci, anda boleh duduk dan melipat kain yang sudah kering. 
 
Jangan pula sedang tunggu kain siap dicuci di dalam mesin, anda goyang kaki atas sofa. Kes ini, sampai bila-bila pun akan buat kain 'menggunung'. Anda juga yang sakit mata.

2. Asingkan fabrik

Seeloknya kalau basuh kain baju, awal-awal anda perlu asingkan kain tebal dan yang kecil-kecil seperti stokin, sapu tangan atau mungkin pakaian dalam. 
 
Ini mudah apabila waktu melipat, kain yang besar dan tebal sebenarnya sedikit. Jadi kalau nampak kain sudah melebihi bakul, anda akan sakit mata dan timbul mood untuk melipat. Pasti kain tidak terus berlonggok di dalam bakul, bukan? 
 

3. Sambil tengok TV

Tidak perlu mengeluh yang anda tiada masa, sebenarnya anda boleh buat sambil tengok drama kesukaan. Kalau khusyuk tengok rancangan yang kita suka, tangan pun laju boleh buat kerja. Sekelip mata pasti anda sendiri tidak jangka, mampu lipat kain berbakul-bakul depan mata. 
 

4. Bagi tugasan

Jika ada waktu terluang bersama anak-anak atau suami di rumah, anda boleh habiskan masa dengan lipat kain sambil berbual. Eh, jangan pula tahu arah kaum perempuan ya. Apa salahnya jika buat sama-sama sebelum tunggu waktu tidur malam. 
 
Lebih mudah, kalau isteri sedang kutip kain untuk dicuci, suami boleh tolong sidai. Dan anak-anak pula masing-masing lipat kain. Lagi banyak tangan yang bergerak, lagi cepat kain yang dilonggok licin. 
 

5. Sediakan satu bakul

Tidak perlu beli bakul kain banyak, nanti makin liat pula masing-masing nak lipat kain baju. Mahu lagi senang letak kain kering dan sudah dicuci atas sofa. Ini cara untuk sakitkan mata sendiri, automatik anda terus lipat kain yang menjadikan rumah lebih bersepah. 
 
Cara ini juga buat anda senang kena tegur kalau dapat pasangan yang jenis kemas. Pastinya anda jadi seorang yang 'anti kain tidak dilipat'. 


 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...








>
Designed by UMIESUEstudio 2014