IKLAN BERBAYAR ( RM30/SEBULAN )




19 August 2014

DEKO : CERMIN UNTUK NAMPAK LUAS

Su beli cermin ni kat tesco rm18.90 tak silap
Itu pun tunggu promosi..
Selalu rm25.90

Su beli tiga
Kumpul duit sendiri
Buat design..gigih kan..heeee..su kalau nak beli ape2 mmg kumpul duit dulu..

Balik
Suruh hasben pasangkan
So bolehlah kan..susun rapat sikit
Kos tak sampai rm60

Kalau boleh nak cermin yang besarrrrr tu
Tapi mahal sungguh semua rm150 ke atas
Takpe..su konsep just berserdahana je
Harta dunia ni..tak kekal kan..

Alhamdulilah..

SUSUN ATUR : DAPUR KECIL SUE ( ATAS TABLE TOP )

Ni jelah bekas su letak biskut2,rempah2,gula,garam,susu,oklat gula2 ..
Semua bekas beli kat jusco ngan kedai rm2 je
Takmmampunnak beli tupperware..heee
Rak bertingkat putih ni ambil dari rumah mak
Jiran diy sendiri
Su letak atas table top
Senang nampak semua..heee
Kalau boleh nak seragamkan semua warna..pelan2 dulu..






18 August 2014

RENOVATE : PEMBINAAN TABLE TOP

Nak cakap awal awal ni
Su memang tak ingat kos pembinaan table top ni berapa
Sebab dah kira sekali harung..tu yang tak ingat tu..heee
Jangan marah aaaa...hee

Table top su panjangnye 16 kaki
Alhamdulillah..
Walaupun dapur ni tersangatlah kecik..bayangkan hanya 4 kaki sahaja lebar dapur
Kalau orang yang agak besar memang akan sesak nafas..
Betul ni

Nak extend bagi besar dapur ni memang dah tak boleh langsung
Takpe..su dah cukup bersyukur ada dapur
Boleh su sediakan juadah untuk suami tersayang
Walaupun su ni tak pandai masak dan jujur ni..su xberapa minat dan duduk di dapur lama2..su suke kemas rumah je..heee

Pintu kabinet pakcik su yg buatkan
Biasa2 je..macam kat rumah kampung orang lama dulu2 je

14 August 2014

DEKO : penyangkut langsir rm5

Ramai nak tengok penyakut langsir su macam mane
Meh su share gambarnye

Ini tips untuk buget rendah macam su
Alhamdulillah..asal sedap mata memandang pun dah cukup

Su beli kat daiso setia city mall je
Rm5 sebatang

Macam2 saiz ada..

07 August 2014

DEKO: Langsir RM5

Kalau boleh memang nak togel je pintu
Tapi bila raya ni rasa nak letak langsir pulak
Pi nagoya tak berkenan pulak langsir untuk kepala langsir kat sana
Ada labuci2..aiihghhh..tak minat sungguh..hee

Langsir untuk pintu ni pun bukan buat sampai tutup pintu
Sebab hasben kurang suka
Sebab nanti bila masuk bilik takut terhantuk pintu..heee
Sebab mula2 kawen buat camtu..heee

Dipendekkan cerita
Su beli je la kat daiso rm5 sekeping..pintu ada 3 makanya rm15 je lah
Pastu beli batang nak sangkut langsir sekali rm 5 jugak sebatang..
kos tiga pintu ni rm30..
Boleh la kan
Buget ciput je

Nampak sweet putih gebu..kih kih


23 July 2014

SUSUN ATUR : table top dah berpintu

Alhamdulillah..tak sangka cepat pulak pakcik su siapkan pinu kabinet ni
Biasa biasa je
Macam kat rumah kampung je
Takde buget nak buat 3g ke 4g 5g ke..hee
Insyaallah murah rezeki satu hari nanti kan
Siapa yang tahu..

Pakcik ambil rm700 je
Kalau tak 1k lebih..
Panjang table top su 16 kaki..

Boleh la kan..
Su pun tak kisah
Asal bertutup je
Alhamdulillah..

11 July 2014

DEKO : PEMASANGAN WALLPAPER

ﺑِﺴْــــــــــــــــــﻢِ - ﺍﷲِﺍﻝﺭَّﺣْﻤَﻦِ -ﺍﺍﺭَّﺣِﻴﻢ
ﺍَﻟﺴَّﻠَﺎﻡُ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﻭَﺭَﺣْﻤَﺔُ ﺍﻟﻠﻪِ ﻭَﺑَﺮَﻛَﺎ ﺗُﻪ

Alhamdulillah..dah siap pasang wallpaper ni
Su beli wallpaper ni di GM klang harga Rm90  / 10 meter

Wallpaper ni senang
Sebab dah siap gam kat belakang dia
So tak perlu susah nak sapu gam
Su memang cari corak yang senang nak cari sambungan dia
Kalau yang kena cari sambungan dia mungkin penggunaan wallpaper tu akan lebih
Contoh wallpaper corak batu bata..haa..yang tu memang kena cari sambungan yang beul2..kalau tak nanti nampak pelik
Syarat nak tampal wallpaper ni
Pastikan permukaan licin dan tidak menggerutu
Permukaan asal boleh cat kapur je
Kalau permukaan asal cat minyak kemungkinan besar wallpaper akan tercabut
Kalau permukaan asal cat minyak korang kena gigih gosok dengan kertas pasir dulu tau..bagi kasar..nanti baru gam dia mencengkam
Kedai wallpaper tu cakap warranty 5 tahun gam tu kukuh dan kuat
Kita tengok ok..kalau ada masalah kang su bagitau..
Masa pembelian wallpaper kedai akan bagi pisau,alat untuk bagi rata tu..lupa pulak nak snap..heeee
Wallpaper ada lebih..su tampal sikit kat kabinet tv dan peti ais..heee
Tinggi dinding su ni 9 kaki..lebar 4 kaki
Misi hampir siap

Agak mudah dan perlu ketelitian jugak..
sebab nak nampak kemas kan
kalau su memang tak boleh buat..hee
sebab su kurang penyabar..heee..buat kerja pun tak kemas
border frame tu pun su cat tak kemas tau..comot..
nanti ada masa baru nak touch up ..

Dah siap ke penghujung..
dalam 45 minit camtu baru siap


Yeay..dah boleh pasang tv 

yang bestnye pasang wallpaper ni

Masa lebih singkat daripada mengecat
rumah tak bersepah sangat macam mengecat
dinding nampak berstruktur corak
tangan tak kotor
baju tak kotor 
lantai tak kotor

TIPS

lagi satu elak beli wallpaper yang bercorat sarat ye..nanti pening..hee
rumah pun nampak crowded..

09 July 2014

SUSUNATUR : KEMAS KABEL TV YANG DIGANTUNG DI DINDING

Su memang minta suami lekat tv kat dinding
Tu yang tutup tingkap habis
Sebab memang plan awal nak letak tv kat situ
Dulu tv ni letak kat kabinet tv ni
Trend kabinet tv sekarang semua rendah rendah
Anak pun suka tengok tv dekat dekat
Kat skrin tv penuh kesan tapak tangan diorang
Siapa yang ada anak kecil memang akan alami kesan tangan kat skrin tv ni kan
Jadi langkah terbaik
Kita letakkan tv di dinding
Kemas pun kemas kan?
Tapi cuma masalah yang su tengok rata rata rumah yang gantung tv di dinding ni
Wayar kabel tv nampak tak cantik kan
Warna pulak hitam..
So langkah yang perlu su lakukan
Su minta hasben beli macam sarung untuk kabel ni
Ape ntah nama nye su pun tak tahu
Selalu warna putih kan
Suami drill bahagian dalam kat dinding
Lepas tu letak kabel dalam tu
Dan lepas tu boleh tutup
Macam tutup tupperware tu je
Sebab warna putih
Tak nampak seragam jugak
Sakit mata pulak tengok..kih kih
Su ambil lebihan wallpaper lepas tu tampal je
Haaa..boleh la kan
Nampak lebih kemas

Bila dah siap


Sebelum
punya la sakit mata tengok wayar tu
su tepek wallpaper gitu..
hahaa..
punya la tak sabar nak tunggu hasben nak pasangkan kotak kabel tu..huhu

Moga beri manfaat!
Sape tahu nama kotak kabel tu bgtau la sue..hee
su tak tau namanye..










Copyright© suesukasusun.blogspot.com . design by : UMIESUE