RUANG IKLAN RM30/2 BULAN [ ditutup penuh ]
SILA PM FACEBOOK SUE
[ FREE DESIGN ]

CARA KUMPUL DUIT RAYA


Alhamdulillah..
dah ramadhan yang ke 14

saje nak share ..hehe
su ngan hasben setiap tahun memang tak sempat nak pi tukar duit kat bank
masing bizi..bila minta sape2 tukar pun tak dapat nak tukar.hee

so misi kami laki bini
kumpul not RM1 start dari ramdhan 1

caranya..bila shopping ke
ada RM1 dan RM5 kami simpan dalam tabung
dan paling cepat nak dapat banyak duit RM1
bila lalu tol rm1 kami bagi RM10
dah setiap kali tu kami dapat baki RM9 semuanya RM1..huhuu

ramadhan ke 14 dah dapat rm200 note rm1..hee

touch n go tak guna buat masa ni
sebab nak dapat baki tu..hee
sempoiii..

semalam dapat beli sampul kat econsave
kat kedai cenderahati tu
rm1 dapat 8 keping
dalam econsave dah xde sampul rm1 dapat 10 keping tu
sekarang rm1.60 dapat 8 keping...uhhhh..melampau betul sekarang ni
padahal tu yang pendek punya

beli 15 peket
boleh la kan
anak2 taman ni nanti tak payah sampul2..hihi
terus je hulur

seronokkan zaman kanak2 kan
rindu pulak
time kumpul duit raya dulu

kita niat sedekah dan meriahkan syawal ok



ada lagi baki
ada untuk anak2 saudara,anak2 jiran,dan pelbagai lagi anak2..

Elak Kain Berlonggok

sharing sumber : Nadia Mingguan Wanita

Satu perkara paling tidak disukai baik perempuan atau lelaki adalah lipat kain. Bukan tiada masa, tetapi kerana sikap yang suka tangguh dan lebih sanggup cari kain dalam bakul. Malah ada yang mengupah orang lain hanya semata untuk lipat kain yang berlonggok. Baiklah, cara ini akan mengatasi masalah kain berlonggok anda.
 
 

1. Elak tangguh

Anda boleh selesaikan masalah pakaian dalam masa yang singkat jika fokus dan tahu menyusun kerja. Sementara menunggu kain siap dicuci, anda boleh duduk dan melipat kain yang sudah kering. 
 
Jangan pula sedang tunggu kain siap dicuci di dalam mesin, anda goyang kaki atas sofa. Kes ini, sampai bila-bila pun akan buat kain 'menggunung'. Anda juga yang sakit mata.

2. Asingkan fabrik

Seeloknya kalau basuh kain baju, awal-awal anda perlu asingkan kain tebal dan yang kecil-kecil seperti stokin, sapu tangan atau mungkin pakaian dalam. 
 
Ini mudah apabila waktu melipat, kain yang besar dan tebal sebenarnya sedikit. Jadi kalau nampak kain sudah melebihi bakul, anda akan sakit mata dan timbul mood untuk melipat. Pasti kain tidak terus berlonggok di dalam bakul, bukan? 
 

3. Sambil tengok TV

Tidak perlu mengeluh yang anda tiada masa, sebenarnya anda boleh buat sambil tengok drama kesukaan. Kalau khusyuk tengok rancangan yang kita suka, tangan pun laju boleh buat kerja. Sekelip mata pasti anda sendiri tidak jangka, mampu lipat kain berbakul-bakul depan mata. 
 

4. Bagi tugasan

Jika ada waktu terluang bersama anak-anak atau suami di rumah, anda boleh habiskan masa dengan lipat kain sambil berbual. Eh, jangan pula tahu arah kaum perempuan ya. Apa salahnya jika buat sama-sama sebelum tunggu waktu tidur malam. 
 
Lebih mudah, kalau isteri sedang kutip kain untuk dicuci, suami boleh tolong sidai. Dan anak-anak pula masing-masing lipat kain. Lagi banyak tangan yang bergerak, lagi cepat kain yang dilonggok licin. 
 

5. Sediakan satu bakul

Tidak perlu beli bakul kain banyak, nanti makin liat pula masing-masing nak lipat kain baju. Mahu lagi senang letak kain kering dan sudah dicuci atas sofa. Ini cara untuk sakitkan mata sendiri, automatik anda terus lipat kain yang menjadikan rumah lebih bersepah. 
 
Cara ini juga buat anda senang kena tegur kalau dapat pasangan yang jenis kemas. Pastinya anda jadi seorang yang 'anti kain tidak dilipat'. 


 

SHARE : 10 Makanan Tidak Boleh Masuk Peti Ais

RUJUKAN DIRI SENDIRI
sumber :Nadia Mingguan Wanita

Selesai memasak, pasti anda terus masukkan lebihan sayuran atau makanan ke dalam peti ais. Jaga-jaga kerana tidak semua jenis makanan atau sayuran yang konon dianggap akan bertahan lama di tempat yang sejuk. Cuba elakkan membazir jika anda mula masuk dapur...


Bawang Merah

Kelembapan dalam peti ais membuatkan tekstur bawang merah menjadi lembik, mempercepatkan tumbuh akar dan tanpa sedar lebih cepat busuk. Seeloknya anda simpan bawang di tempat yang sejuk dan kering.
  

Kopi

Tidak ramai yang tahu sebenarnya, biji kopi atau serbuk kopi tidak elok disimpan di dalam petis ais. Ini hanya akan membuat kopi kehilangan rasa dan aromanya. Simpan kopi di tempat yang kering dan sejuk.

Minyak Zaitun

Kesan paling ketara, anda akan dapati tesktur minyak zaitun akan jadi cepat beku seperti mentega jika disimpan di dalam peti ais.

Daun Kemangi

Daun kemangi akan lebih cepat layu jika disimpan dalam peti ais. Lebih baik anda rendam daun kemangi dalam air agar tetap segar.

Madu

Madu tidak akan rosak jika anda menyimpannya dalam kemasan yang tertutup rapat. Jadi anda tidak perlu menyimpannya dalam peti ais. 

Bawang Putih

Tekstur bawang putih yang anda simpan dalam peti ais akan berubah menjadi seperti kering dan kecut. Lebih tahan lama kalau simpan bawang putih dalam bekas di tempat yang kering dan sejuk.

Roti

Roti akan lebih cepat kering jika disimpan dalam peti ais. Letak roti di dalam bekas yang ditutup sudah mencukupi, janji tidak melebihi tarikh luput.

Avokado

Mahu buah avokado cepat masak? Kalau peram di dalam peti ais, itu salah. Ini hanya melambatkan proses matang buah avokado.

Kentang

Menyimpan kentang dalam peti ais akan membuat teksturnya menjadi lembik dan rasanya menjadi manis. Lebih baik anda simpan dalam bekas.

Tomato

Letak tomato di dalam peti hanya buat tomato jadi cepat kecut dan hilang rasa segar. Untuk jaga rasanya, elok anda beli secukup buat masak sahaja. Atau tomato yang dibeli boleh direndam dalam sedikit air. Tetapi jangan simpan terlalu lama, nanti tetap juga tomato jadi cepat busuk.
Sekarang anda sudah lebih tahu makanan apa yang cepat rosak jika disimpan di dalam peti, bukan?  Jadi ternyata peti ais bukan tempat anda simpan semua baki makanan selepas dimasak, ya. 


URUS WANG PENDAPATAN

Alhamdulillah
su memang jenis suka kumpul duit dulu kalau nak beli barang idaman.
target dalam sebulan tu simpan berapa untk beli barang tu

[ semasa percutian kami dulu ]

Alhamdulillah su pun ajak hasben sekali buat simpanan peribadi kami
macam gaji hasben su akan minta RMxxx pada gaji advance tengah bulan dia untuk simpanan kami
macam su pulak.setiap kali upah design su akan simpan 10-20% dari jumla upah.
Alhamdulillah bulan june ni su dapat simpan RMxxxx dan dari hasben RMxxx
macam tak percaya..tapi kena kuatkan semangat.kental dan jitu!..hihi
dapat payment je terus ke bank simpanan kami.
guna buku..so tak boleh nak keluarkan duit tu

perbelanjaan bulanan pula memang kami berkongsi suami isteri
rumah,bil2,belanja dapur hasben bayar
kereta kami dah habis bayar
macam benda remeh jalan2,makan luar,benda2 rumah bahagian sue
Alhamdulillah syukur Allah murahkan rezeki kami 

setakat ni belum ada wishlist ape2 lagi yang nak sangat2
berangan2 tu ada la sikit tapi tak penting sangat
nak wallpaper ruang makan su je dan aircond ruang tamu
hasben kata tak perlu lagi
impian nak simpan 10k sampai hujung tahun ni
agak2 tercapai ke ntah..moga Allah mudahkan

tapi dalam ape2 pun percaya pada kuasa sedekah ok?
sebab Allah tu maha pemurah


Money Management [ RUJUKAN : How-to-Manage-your-Personal-Financing ]
  1. Sebelum berbelanja , asingkan duit yang perlu untuk Saving / Insurance/ Bil / Hutang Bank / Minyak / Makan / Shoping / Lain- lain. 
  2. MEMBAYAR hutang piutang untuk 2 BULAN in advance. 
  3. Asingkan duit dalam bank atau dalam envelope yang di label supaya dapat mengenal pasti cash flow.
  4. Berbelanja seperti biasa , kita dapat Gaji Awal bukan dapat Gaji Lebih . 
  5. Sentiasa mengingatkan diri sendiri semasa membeli supaya tidak berlaku pembaziran. Utamakan barang Keperluan dahulu kemudian baru pertimbangkan barang kemahuan. 
  6. Elakkan berhutang, kita TIDAK menjadi kaya dengan berhutang. Sedar diri. Duit x jatuh dari langit.




SUSUNATUR RUANG TAMU KECIL








POKOK ARTIFICIAL DI WH FLORAL TRADING MURAH!


Alhamdulillah.
wishlist dah tercapai
simpan duit pelan-pelan

cari-cari survey tempat yang murah
jumpa jugak..hee

harga RM73 sahaja
sebelum ni survey rm159 kat gm klang
walaupun tak besar mane 
tinggi 5 kaki 
dapat yang ni pun dah seronok

su memang suka pokok yg warna hijau berbunga memang kurengg

TAPI su dapat lagi murah dari RM75 tu
dapat diskaun 10% !
wohooaaa
caranya just like fanpage syarikat tu!
depan dia..kebetulan mase tgh pegang tab kat tangan
memang laju like
dan dapat kad ahli!

produk : 5' split philo 
harga RM73.00 DISKAUN 10% RM65.70

dan paling best staff baik sangat
siap hantar kan dalam kereta!

nak tahu su beli kat mana tak?
kat sini

FANPAGE : 


LAMAN WEB

ALAMAT
9, Jalan Perusahaan 3, Taman Perindustrian Selesa Jaya, 43300 Seri Kembangan, Selangor, Malaysia












Kun Anta By Humood AlKhudher

Liujarihim, qoldat tu zohiru ma fihim

لأجاريهم، قلدت ظاهر ما فيهم
Ketika ingin bersaing dengan mereka,
aku telah meniru apa yang ada pada mereka

Pabadautu shakhson a-khar, kai atafa-khar,

فبدوتُ شخصاً آخر، كي أتفاخر
Lalu aku mula menjadi seperti orang lain, supaya aku boleh berbangga

Wa zonan tu ana, anni bizalika huztu ghina

و ظننتُ أنا، أنّي بذلك حُزْت غنى
dan aku sangka jika aku lakukan seperti itu aku akan dapat kelebihan

Fawajad tu anni kha-sir, fatilka mazohir,

فوجدتُ أنّي خاسر، فتلك مظاهر
Namun aku dapati yang aku perolehi hanyalah kerugian. Itulah yang nyata.


La la,
La nahtajul ma-la,
Kai nazdada jama-la,
Jauharna huna,
Fi qalbi talala,

لا لا
لا نحتاج المال، كي نزداد جمالا، جوهرنا هنا، في القلب تلالا
Tidak..Tidak...
Kita tidak memerlukan harta, agar bertambah cantik. Permata kita ada di sini, di dalam hati yang bersinar-sinar

La la,
Nurdhin nasi bima-la,
Nardhohu la na ha-la,
Za-ka jamaluna,
Yasmu yataa’la

لا لا
نرضي الناس بما لا، نرضاه لنا حالا، ذاك جمالنا، يسمو يتعالى
Tidak..Tidak...
Kita bukan diterima orang lain dengan apa yang tidak ada. Kita diterima adalah kerana perbuatan (akhlak) kita. Itulah kecantikan kita. Yang sangat tinggi dan mulia

Kun anta tazdada jamala
كن أنت تزدد جمالاً
Jadilah diri kamu sendiri
pasti akan bertambah lagi kecantikan yang sedia ada

Attaqabbalhum, anna-su lastu qalliduhum,
أتقبّلهم، الناس لست أقلّدهم
Sungguh aku menerima mereka, dan aku tidak perlu meniru perwatakan mereka

Illa bima yurdhi-ni, kai urdhi-ni,
إلا بما يرضيني، كي أرضيني
Melainkan apa yang aku terima itu aku telah redha.

Sa akunu ana, mithli tamaman hazana,
سأكون أنا، مثلي تماما هذا أنا
Aku akan menjadi diriku sendiri. Seperti diriku sepenuhnya. Inilah aku.

Fakona a’ti takfini, za-ka yaqi-ni,
فقناعتي تكفيني، ذاك يقيني
Sifat qanaah sudah cukup untuk ku. Itulah keyakinanku

Saakunu ana, man ardho ana, lan asa’ la liri dhohum,
سأكون أنا، من أرضى أنا، لن أسعى لا لرضاهم
Aku akan menjadi diriku sendiri, mengikut kemampuan diriku.
Aku tidak perlukan orang lain untuk menerimaku

Waakunu ana, ma ahwa ana, ma-li wama liridhohum,
وأكون أنا، ما أهوى أنا، مالي وما لرضاهم
Aku akan jadi seperti diriku.
Apa yang aku inginkan. Untuk diriku dan bukan untuk diterima mereka

HIDUP BERJIRAN


diorang tengah berselfie dan wefie depan cermin..
sporting dan happy2 je diorang ni


Assalamualaikum
baru nak cerita..heee
bulan 5 punya gambar hari tu

sambutan hari ibu kat lorong rumah sue
kami jiran-jiran memang selalu buat majlis
tahun ni hari ibu kat rumah sue

makan-makan buat kat ruang porch depan umah sue
kalau kat dalam rumah makin sesak nanti
maklumlah rumah kami kat taman ni kecik je

tapi InsyaAllah ukhwah kami berpanjangan
su suka duduk sini
su gembira dapat jiran yang baik-baik

tema pink!!
heee..



SUSUNATUR PERSEDIAAN UNTUK RAMADHAN


Alhamdulillah semalam hasben dapat gaji
terus hasben ajak pergi beli barang apur untuk sambut ramadhan

beli ayam,ikan 3 jenis,udang
sayur-sayur
bawang kentang minyak semua
susu anak
Alhamdulillah..rezeki kami semalam RM154 zaman GST..hee

tak tau la betul ke tak cara ni letak macam ni..hee
kadang su letak dalam peti ais je
tapi semalam peti ais tak muat dah
peti ais zaman bujang hasben kecil je tapi masih tip top

senarai menu berbuka bersahur si isteri..
si suami just suggest je nanti.hihi 

mak bagitau kalau nak cili tahan lama buang batang dia
Alhamdulillah ok setakat ni

sayur-sayur letak dalam bekas tipuware ni je
bahagian sayur tu dah tak muat..hee


semoga ramadhan kali ini sangat bermakna untuk sue
harap jugak puasa penuh untuk kali yang ke 5 tahun
moga Allah perkenankan..Amin..

tak sabar rasanya kali ini..

su minta maaf kat kawan-kawan semua ye kalau su ada buat salah silap kata bicara salah laku ye


TEMPAHAN DESIGN POSTER / FLYER / KATALOG

harga design poster bermula RM35-80 [ mengikut detail & design ]
berminat boleh PM FACEBOOK SUE 





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...








>
Designed by UMIESUEstudio 2014